Mounir Samuel

“Een leven van kijken, schrijven, maken, spelen en denken dwars over scheidslijnen en grenzen”


Wie ik ben

Mounir Samuel (Amersfoort, 30 september 1989) werkt op de scheidslijnen van media, kunst en cultuur als politicoloog, herhaaldelijk bekroond journalist, auteur van tien boeken, performance artist, theatermaker, trainer, dramaturg, documentairemaker, diversvaardigheidsmanager, expositiemaker en meer. Hij beweegt gracieus tussen verschillende werelden en weet zeer uiteenlopende disciplines naadloos met elkaar te verbinden.

Ook zijn leven is grensoverschrijdend. Mounir is van Egyptisch-Nederlandse afkomst, verdiepte zich als overtuigd christen in de islam, reisde als correspondent de wereld door en maakte tot tweemaal toe een publieke coming out mee. Hij werd in het 100ste nummer van Winq (dec 2019) bekroond als changemaker of the decade. Eerder won hij in 2012 de Kleurrijke Prijs, de jury noemde hem “de personificatie van verandering, lef en vrijheid van meningsuiting”.

De publieke carrière van Mounir begon al op jonge leeftijd. Zo was Mounir al op zeventienjarige leeftijd in verschillende tv-programma’s te zien nadat hij tot tweemaal toe de El Hizjra literatuurprijs had gewonnen. Tijdens de 18-daagse volksopstand tegen de Egyptische president Hosni Mubarak in 2011 maakte hij furore als jongste Midden-Oostendeskundige en meest uitgesproken opiniemaker van Nederland, maar ook als eerste jonge “vrouwelijke”, religieuze en queer stem van kleur in de witte, door heteroseksuele cis-mannen gedomineerde wereld van de praattafels. Door de jaren heen publiceerde Mounir honderden artikelen, columns en reportages in de verschillende landelijke kranten en maandbladen.

Mounir werd bekroond met de Dick Scherpenzeel Aanmoedigingsprijs voor grootste buitenland journalistiek talent van Nederland en Vlaanderen (2012), werd genomineerd voor de Bob den Uyl-prijs en won de Lira Correspondentprijs voor grootste journalistiek talent onder de dertig jaar (2015) voor zijn werk als fly-in correspondent Midden-Oosten en Noord-Afrika voor de Correspondent en de Groene Amsterdammer. Samuel heeft zich echter nooit laten beperken tot één specifieke regio. In zijn werk richt hij zich op maatschappelijke veranderingen en sociale revoluties en onderzoekt trends en bewegingen dwars over de scheidslijnen van geografie, godsdienst, gemeenschappen, geaardheid en gender. Hij richt zich daarbij expliciet op minderheidskwesties. Mounir publiceert naast zijn andere werkzaamheden nog steeds veel, vooral voor de Groene Amsterdammer. Zo dompelde hij zich voor dat laatste medium onder in de islamitische gemeenschappen van Nederland en hield een ramadan-dagboek bij en maakte de zeer succesvolle reeks De Hervormingsfundamentalisten – een reeks over kritische denkers, recalcitrante rebellen en gepassioneerde gelovigen die de islam van binnenuit proberen te hervormen. Zijn project mondde uit in twee grote live shows in Pakhuis de Zwijger en het boek “God is groot: eten, bidden en beminnen met moslims” (2018) wat in de Volkskrant met vier sterren werd bekroond.

Het kijken, schrijven, maken en leven dwars over scheidslijnen en grenzen heen is Mounir eigen. In zijn werk als auteur beperkt hij zich niet tot één discipline. Zo publiceerde hij fictie en non-fictie, young adult en volwassen-literatuur, poëzie en korte verhalen en treed hij veelvoudig op als spoken word artiest. Bekende en bekroonde werken van zijn hand zijn onder andere “Mozaïek van de Revolutie: een kijkje achter de voordeur van mijn nieuwe Midden-Oosten” (2012), “Dagboek van een zoekend christen” (2013), “Dansen tussen golven traangas” (2015) en zijn debuutroman “Liefde is een rebelse vogel” (2016).

“The change agent of the decade”

Winq Magazine


Op zijn dertiende werd bij Samuel de erfelijke oogziekte de Ziekte van Stargardt gediagnostiseerd. Hierdoor ziet hij ook met bril slechts acht tot tien procent. Samuel studeerde politicologie aan de Universiteit Leiden en UC San Diego en volgde daarnaast bijvakken in Amerikaans buitenlands beleid, defensiestudies, geschiedenis van het Midden-Oosten en islamologie. In 2012 voltooide hij de tweejarige post-initiële master International Relations and Diplomacy aan de Universiteit Leiden en het Instituut Clingendael.

Mounir blijft voortdurend zoeken naar nieuwe vormen om mensen wakker te schudden en een ongemakkelijke spiegel voor te houden. Hij is een radicale pleitbezorger van de omarming van de pluriforme identiteit en het maken van verbinding voorbij het aanvankelijke verschil. Hij schuwt de confrontatie niet en gebruikt graag een fikse dosis humor.

Op 28 maart 2019 ging zijn solovoorstelling “En toen schiep God Mounir” in première waarin de bezoeker meegenomen wordt op een reis door zijn leven en de wereld. In dit tragikomische scheppingsverhaal roept hij op tot de geboorte van een nieuwe Adam of de nieuwe mens: volledig één, masculien en feminien en ontdaan van alle identiteitsstrijd. En toen schiep God Mounir speelde in tientallen theaters en was de opening van het nieuwe seizoen van Pakhuis de Zwijger die de voorstelling cadeau deed aan de stad Amsterdam.

Mounir werkt(e) onder andere als adviseur, programmamaker en expositieontwikkelaar voor het Tropenmuseum en is erg actief in de museumwereld, ontwikkelde voor bedrijven, overheid en culturele instellingen een Grote Vooroordelenshow waarbij deelnemers via een wervelend spelprogramma met hun eigen vooroordelen, aannames en bubbels worden geconfronteerd, is als extern adviseur werkzaam als diversvaardigheidsmanager bij Pakhuis de Zwijger, maakte voor Critical Mass de podcast “De Angststudio” en is naast theatermaker en dramaturg ook actief als presentator, dagvoorzitter, motivational speaker, columnist en performance artist tijdens tal van events, (debat)programma’s, schoolbezoeken en meer.

Mounir is een wereldburger woonachtig in Amsterdam.

Meer weten?
Mounir Samuel verzorgt lezingen, trainingen, workshops, stand-up comedy, spoken word optredens, consultancy, debatten en presentaties in binnen- en buitenland. Stuur voor meer informatie en boekingen een mail via het contactformulier.

© Foto’s Anke van der Meer, 2019

X