Blog

01 jun / Ramadan-dagboek deel 3: Kraaltjes tellen op m’n smartphone

Het lijkt misschien een slechte maand voor de lokale uitbater, die hele Ramadan. Moslims zijn massaal van de straat. Niet eten van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat (de vastentijd loopt gestaag op naar negentien uur per dag). Niet uitgaan. Nauwelijks tot geen theater, bioscoop, of wat ook, want dat komt slecht uit met de verplichte gebeden en het rituele doorbreken van het vasten iets voor tienen. Maar wie slim is, weet de Ramadan lucratief te maken. Zo zijn er speciale sushi-iftars in Amsterdam. Vis en zeevruchten zijn de facto altijd halal en een steeds populairdere maaltijd onder jonge moslims. Die iftars waren dan ook in een mum van tijd uitverkocht. Ik sta op een reservelijst maar vrees dat ik naar mijn wasabi kan fluiten.

Ramadan-lampjes. Baklava. Nieuwe kleding voor het Suikerfeest. Als nu meer restaurants hun openingstijden op zouden rekken en met speciale iftar-keukentijden zouden komen, zouden cafés en restaurants op deze warme zomeravonden dubbele avondshifts kunnen draaien. Het is een kwestie van wil en pro-actief meedenken.

Maar wie echt binnen kan lopen is de app-ontwikkelaar. Van een Mekka-kompas tot telefonische gebedsoproep, koranrecitatie en uitspraakregels van de vele dua’s (smeekbedes) – er komt heel wat bij kijken en voor de onervaren gelovige is de smartphone dan ook z’n beste vriend.

Ik besluit zelf in de wereld van de apps te duiken en heb al snel het Engelstalige Ramdan2017 gedownload en de Nederlandse MoslimPro Ramadan 2017-app. Op basis van m’n locatie bepalen deze apps wanneer ik het vasten mag breken, of weer aan het vasten moet beginnen. Om half drie ’s nachts gaat er een alarm af om me snel in de gelegenheid te stellen te eten, de rituele wassingen te verrichten en om kwart over drie op m’n gebedsmatje te liggen.

Hangend op de bank, met niets beters voorhanden, scroll ik door de vele opties. Van het vers van de dag tot de klok die mij langzaam vertelt dat ik nog héél lang geen druppel water mag drinken. Zo moet ik op het moment van schrijven nog acht uur wachten. Maar het mooiste van mijn app vind ik toch wel de tasbih of rozenkrans: 33 kralen, twee maal te herhalen voor iedere van de 99 namen van Allah, de Barmhartige Erbarmer één. Met een simpele swipe over het scherm verschuif ik een kraal. Ik kan zelfs de kleur kiezen, al moet ik voor bepaalde kleuren wel bijbetalen en de MoslimPro-app Premium aanschaffen. Zoals ik zei, zeer lucratief die Ramadan.

Die 99 namen fascineren mij. Als christen kan ik ze allemaal meezeggen. Er is een God, die barmhartig is, genadig, de koning, de prins van vrede (de bijnaam van Jezus), de machtige, de wreker, het licht, de schepper, de voorziener, de opener en ga zo maar verder. In de islam heeft God 99 namen alsof men zeggen wil dat zij nooit de volledigheid van God zullen kennen. In het christendom heeft God echter één naam die een moslim nooit zal gebruiken: God de Vader. En wij als mensen, allen, zijn de kinderen van de enige Schepper, de God die ik in het Arabisch en Nederlands aanbid. Hij is Groot en verheven en niet uit te drukken in een naam of digitale kralen. Al vind ik traag de kraaltjes aftikken dus wel de ultieme Ramadan-hit.

Geef een reactie

X