Blog

30 aug / Moeder, maagd, hoer: seks in het Midden-Oosten

Deze blog verscheen ook als kort commentaar in One World. Meer over dit onderwerp in mijn laatste boek: Mozaïek van de Revolutie: een kijkje achter de voordeur van het nieuwe Midden-Oosten.

Seks mag overal zo z’n taboes kennen, op weinig plekken ligt de liefdesdaad zo dubbel en gevoelig als in de Arabische wereld. Het totale verbod op seks (zelfs kussen!) voor het huwelijk mag nog steeds de strikte norm zijn, Chinese “nepbloed’-implantaten en illegale maagdelijkheidscorrecties zijn aan de orde van de dag in Damascus en Amman. Tijdens mijn laatste verblijf in Egypte werd er zelfs gefluisterd over “de massale uitbraak van het samenwoon-virus” in Cairo.

Zoenen, hand in hand lopen, of gefrunnik op het toilet; Arabische jongeren zoeken steeds nadrukkelijker de grenzen van het toelaatbare op (juist ook in de publieke ruimte). En dat terwijl de alles-bedekkende zwarte sluier of niqab in het afgelopen decennium gestaag z’n opmars maakte. De opmars van de sluier en de groei van de puriteinse Wahhabistische islam is een tegenreactie op de steeds lossere seksuele moraal van de jongere generaties. Zij die alles doen wat Allah verboden heeft en daarin vaak de grenzen van de vrouw uit het oog verliezen.

Uit statistieken van Google blijkt dat van de tien landen waar het meest naar seks wordt gezocht zes overwegend islamitisch zijn. Pakistan staat vrijwel in alle hit-charts bovenaan, direct gevolgd door Egypte. Cairo stond zelfs geruime tijd op nummer 1 als het om seks-searches ging. Denk hierbij niet alleen aan gewone porno, maar ook seks met dieren (ezels, paarden, zelfs specifieke vogelsoorten), kinderporno en opvallend veel homoseksuele porno.
De ongecontroleerde vlucht naar onpersoonlijke seks op het internet veranderd niet alleen het beeld die deze conservatief-opgevoede jongens van westerse vrouwen hebben, het vervormt ook hun beeld van vrouwen in het algemeen.
Jongens doen de meeste kennis op uit pornofilms en fluisteren elkaar gekke, vaak foute, weetjes in de oren. Meisjes weten niets of weinig, tenzij ze moedig genoeg zijn om er stiekem met elkaar over te praten. Het zorgt voor een verziekte en gefrustreerde samenleving waarin vrouwen tot labels worden gereduceerd: de moeder, de maagd, de zus, de hoer. Als vrouw word je begeerd, aanbeden, beschermd, veracht. De grenzen zijn soms flinterdun.

De strenge religieuze doctrines gecombineerd met de economische malaise die het voor jongeren onmogelijk maakt om te trouwen, zorgen voor groeiende spanningen op straat. De toename van seksuele intimidatie drijft meisjes in de sluier en jongens naar de moskee, waar ze gehuld ins schuldgevoel en schaamte hun dagelijkse gebeden opzeggen in de hoop dat Allah hun situatie verbeterd.

3 Comments
  • peter

    Toen ik deze column van jou aan het lezen was, begon ik in eerste instantie hard te lachen. Ik dacht: ja hoor, het zal weer eens niet ! De doorgeslagen hypocrieten met hun godsdienst ! Officieel mag er niets, maar in de praktijk staan diverse moslim landen bovenaan als het gaat om zoekopdrachten naar internetsex. Ik had er een paar maanden geleden al een kort berichtje over gelezen in de krant, maar er verder geen aandacht aan besteed. Nu bleef ik er echter even wat langer bij stilstaan, en langzaam verdween de lach van mijn gezicht ( ik vind het zo leuk als streng godsdienstige mensen van allerlei slag, waar niks mag als het gaat om sex, en altijd andere mensen lopen te controleren en beleren of zij zich wel aan de godsdienstig juiste codes mbt tot sex houden, zelf frontaal onderuit gaan als het om sex gaat). Want de naam viel van zo’n extreem moslim macho land als Pakistan, en ik dacht dat het op andere plekken, waaronder Saoedi Arabië, dan waarschijnlijk wel niet veel beter zal zijn. En het bleek volgens jouw column ook uitgebreid te gaan om bestialiteiten.. De viezerikken ! Tja, zo bevestigt de realiteit helaas weer een bepaald vooroordeel.. maar goed, de werkelijkheid die er achter ligt, is natuurlijk wel ernstig. In landen waar sexueel niets mag, waar de sexen krampachtig zo ver mogelijk uit elkaar gehaald worden, en waar de godsdienst ook nog eens een keer flink doorgeslagen is, daar krijg je allerlei verknipte gevolgen. aaronder verknipyte beelden van vrouwen, en van sex, en van mannelijke overheersing en- dat weet ik ook uit India, bij voorbeeld- veel sexuele intimidatie van vrouwen. In de openbare ruimte en thuis. Wat dan weer het verlangen van vrouwen naar fysieke scheiding van de mannen versterkt, enzovoort.
    Een andere vraag is wat wij hier in het westen, moderne, liberale burgers, gelovig of niet, aan zoierts kunnen doen. Ik vrees niet veel.. Dat is geen poging om het af te schuiven, maar om de ‘white mans burden’een beetje te verlichten. Al te gemakkelijk is in de nasleep van het dekolonialisme voor veel problemen in de niet-westerse wereld gewezen naar de echte of vermeende slechte invloed van het westen. Het westen, dat was de schuldige, maakte niet uit waaraan, wanneer of waartoe.ik denk dat de oplossing voor het complex van problemen dat Monique hier in deze column aanduidt, in de betreffende landen zelf gezocht moet worden, ookal weet ik niet hoe dat dan zou moeten. Wat ik wel weet, is dat de ernstige sexuele intimidatie waaraan westerse (jonge) vrouwen in westerse steden blootstaan vanuit de hoek van moslim mannen, uit dezelfde verknipte en verziekte geest voortkomt als de geschetste problemen in oorspronglanden. En daar hebben we in het westen hier wel invloed op. Wat mij betreft kunnen politie en justitie hiertegen niet hard genoeg optreden.

    Beantwoorden
  • peter

    Nog iets over de gevolgen van die extreme sexe scheiding in moslim culturen hier in Nederland. Een aantal jaren geleden had een cultureel werkster hier uit Nijmegen het achteraf onzalige plan opgevat om een ‘women only’bijeenkomst te houden voor vrouwen uit moslimculturen in het gebouw van het sociaal cultureel werk, en wel in de kantine. Het probleem zit m in dat laatste detail. Dat ze zo’n ‘women only’bijeenkomst organiseerde was wel oke, maar de plek bleek niet handig. Want wij, de overige gebruikers van het gebouw, gingen in de middagpauze gewoon onze lunch halen in de kantine. Soep met broodjes. Mannen en vrouwen door elkaar heen. Nou, dat werd toch een puinhoop.. De moslimdames waren zwaar geschocked, dat er op een bepaald moment mannen in hun ruimte binnen kwamen, en zich ook nog eens gedroegen alsof dat de totale vanzelfsprekendheid was. Voor de goede orde, wij, overige gebruikers van het gebouw, wisten van niks. Er was geen enkele info doorgegeven. En ja, daar sta je dan in de rij voor je soep en broodjes, terwijl de moslimvrouwen in de zaal op energieniveau allerlei verschrikte signalen uitzenden.. Kortom: geen goed idee.
    Achteraf had ik niet alleen vragen bij de onnozelheid van de betreffende cultureel werkster, zoals ze het alles had aangepakt. Ik vroeg me ook af hoe reeel het was ( en dat is voor mij een echte en serieuze vraag) dat moslimvrouwen zo verschrikt en opgefokt doen naar aanleding van het feit dat het middagpauze is en er plotseling mannen in de kantine verschijnen. Maar dat is misschien juist de clash van culturen, ik weet het niet..

    Beantwoorden
  • Kay

    Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van deze blog. Laat staan de statestieken wat betreft het zoeken naar porno op internet. Ik bedoel, hoe betrouwbaar zijn die statestieken? Het is algemeen bekend dat Google in handen is van joodse eigenaars. De link naar smaad en laster is gauw gelegd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

X