Blog

01 okt / Dwaze Dagen

Het is crisis. Nederland maakt moeilijke tijden door en hoewel Rutte immer joviaal lacht, gaat achter die blinkend witte tanden de kaalslag van de Nederlandse samenleving schuil.

Crisis.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen in tijden van angst of na het horen van slecht nieuws, massaal gaan shoppen. In academische termen heet dat disrupt and then reframe. Het gebeurde de Amerikanen na 9/11: met het instorten van de Twin Towers gloreerden de omzetcijfers van Target’s en Wallmart. Maar men shopt ook na persoonlijk leed, wordt gedumpt en koop zes nieuwe jurkjes.

De Bijenkorf had het met z’n Drie Dwaze Dagen dan ook niet beter kunnen treffen.

Wilders jubelt, Verhagen knarsetandt en Rutte grijnst schalks… En nu zijn de mensen bang, bang voor de islam, hun pensioen, het verdwijnen van de zorgtoeslag.
De Bijenkorf vaart er wel bij.
Je ziet het onmiddellijk als j
e Amsterdam CS uitloopt: gele tasjes, overal gele tasjes.
Trots wapperen de gele vlaggen
boven het Damrak.
Drie Dwaze Dagen en bang en verbijsterd Nederland koopt zich suf, gek gemaakt door marketingstrategen die ervoor zorgen dat alles maar eenmaal, een dag, speciaal voor jou, nu en alleen nu te koop is.

En je bent bang, want je weet dat Nederland nooit meer hetzelfde zal zijn en je al zulke hoge schulden hebt en je vastzit aan woekerpolissen met premies die nog sneller stijgen dan de beurs daalt en dat je toeslagen (huur/zorgtoeslag/kinderbijslag) als sneeuw voor de zon verdampen en dan is er de Bijenkorf met die geweldige acties die ze speciaal voor jou hebben geselecteerd en de verkopers dragen duivelshoorntjes waardoor je even aan de hel moet denken en opeens beseft dat je eens dood zal gaan en nog geen uitvaartverzekering hebt afgesloten en dan koop je, je koopt, je koopt.

Eenmaal buiten heb je negen gele tasjes en een zilveren Bijenkorf-creditcard en je denkt aan Rutte en Wilders en de 18 miljard en je beseft dat het allemaal heel dwaas was.

By Mounir Samuel in Uncategorized

Geef een reactie

X