Blog

22 aug / De duivelse vrouw

In een klein fruitsapbarretje in Addis Ababa zitten de mannen dicht aaneen gepakt op ruwe houten bankjes. Het is regentijd, dus winter in Ethiopië. Het water gutst door de straten.
Mijn 27-jarige gids Teketayi lepelt een guave uit. Enthousiast toonde hij me de Heilige Drie-eenheidskerk, de St. Joriskerk en het halflege nationale museum. Twee-derde van de Ethiopische bevolking is Orthodox. Als christen van Koptische afkomst zijn Teketayi en ik geloofsgenoten. Tot de jaren ’70 waren de twee kerken één. Nu hebben de Ethiopiërs hun eigen zwarte paus.
Met verbazing staar ik naar de duizenden gelovigen die zich dag en nacht voor de kerken ophouden. Door megafoons en luidsprekers schallen urenlange preken door de stad. Van 7 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds klinkt hier het woord van God – slechts onderbroken door het “Allah al-Akbar” van de muezzin die in een zangerig Afrikaans accent oproept tot het gebed. Opmerkelijk genoeg delen de moskee en de kerk dezelfde speakers.

In de stromende regen bidden de kleumende gelovigen gehuld in besmeurde witte doeken terwijl ze hun hoofden diep in de rode modder drukken.
“Ik ga elke dag naar de kerk,” zegt Teketayi alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Gerookt wordt er niet in Ethiopië. Tijdens mijn weeklange verblijf zie ik maar één man met een sigaret, een pooier met een hoertje aan zijn zij.
“We hebben geen geld voor tabak en… het mag niet van God.” Is het dood-gemoederde commentaar op straat.
Ik dacht dat weinig kon concurreren met de vroomheid in Egypte, maar ik zat er blijkbaar naast. Hier lijkt men God te ademen.
Maar dan begint Teketayi over het aantal scheidingen. “Het is gek,” verzucht hij. “Mensen sparen jaren voor een mooie bruidsschat, vaders liggen blauw voor de perfecte bruiloft en dan na een paar weken… poef!” Hij maakt een explosief gebaar met z’n handen. “Gaan ze uit elkaar.”
“Maar mag men dan scheiden van de Orthodoxe kerk?”

De Koptisch Orthodoxe Kerk in Egypte maakt het z’n gelovigen vrijwel onmogelijk om te scheiden. Alleen in het geval van stelselmatig mishandeling of aantoonbare impotentie wil de kerk een huwelijk ontbinden.
“Natuurlijk mag je scheiden!” roept Teketayi uit. “Alleen als je in Heilige Communie bent getrouwd mag je nooit meer deelnemen aan de Eucharistieviering, maar dat doet bijna niemand.”
“Waarom niet?”
“Omdat je dan beiden maagd moet zijn.” Hij grijnst.
“En dat was jij niet?”
“Nee natuurlijk niet! Ik ben jong, sterk, romantisch… “ Het laatste woord galmt zwoel door het houten barretje.
Dan komt hij ter zake. “Tijdens mijn studententijd heb ik met vijf vrouwen seks gehad, toen heb ik mijn huidige vrouw leren kennen. Natuurlijk ben ik trouw aan haar, maar niet iedereen is dat. Er zijn genoeg sugar daddy’s hier.”
Onwillekeurig denk ik aan een grote straatreclame in Kenia.
“Do you respect this man?” staat er onder een afbeelding van een nette man in pak. “So why are you sleeping with his daugther?”
“Maar je mag toch geen seks hebben voor het huwelijk?”
Teketayi haalt z’n schouders op. “Het is niet goed, maar het is mijn recht. Ik mag van de liefde genieten.”
“Dus je voelt je niet schuldig.”
“Nee, het was een mooie ervaring.”
Tenslotte geeft hij wel toe te hebben gebiecht. “Ik ben naar de kerk gegaan en heb alles aan m’n vrouw verteld. Nu is het goed, ik ben vergeven en mag er met een glimlach aan terugdenken.”
Glimlachen doet Teketayi inderdaad. Zijn ontspannen houding is een verademing. Hier zouden heel wat christenen in Nederland nog wat van kunnen leren, denk ik verbaasd.
Maar dan komt het…
“Weet je wat pas echt zondig is?” vraagt hij terwijl hij haastig om zich heen kijkt. “Mannen die het met mannen doen enzo… die homo’s en lesbiennes in jullie land. Het zijn beesten. De duivel moet wel in hun hart geslopen zijn… dat ze zoiets doen! Volgens mij kan God dat geen mens vergeven.”
“Ik ben een lesbienne!” wil ik roepen. “Ik ben zo’n duivelse vrouw!” maar ik kijk naar de grote ogen om me heen en doe er het zwijgen toe. Teleurgesteld bijt ik in een onrijpe vijg.

Bekijk deze zeer aangrijpende documentaire over homofobia op het Afrikaanse continent hieronder.

Geef een reactie

X